Honoriusz Balzac zmienił pochodzące z Kastylii powiedzenie: „Słusznie powiadają, że nic piękniejszego, jak piękna kobieta w tańcu, koń pełnej krwi w galopie i biskup w pontyfikaliach” na to, które znamy współcześnie: „Słusznie powiadają, że nic piękniejszego, jak piękna kobieta w tańcu, koń pełnej krwi w galopie i fregata pod pełnymi żaglami”. Niech wieczność wynagrodzi autora powieści Ojciec Goriot za tę drobną, acz istotną modyfikację, w innym przypadku zamiast pięknych żaglowców oglądalibyście teraz…
Poniższa galeria przedstawiająca najpiękniejsze żaglowce świata nie jest rzecz jasna kompletna, chronologia pozostawia wiele do życzenia, a miejsce w katalogu to czysty przypadek. Jedno łączy jednak wszystkie zdjęcia – swoiste piękno często pływających do dziś morskich wagabundów, urok pajęczych sieci i chmur, które przycupnęły na strzelistych masztach. Zapraszam.
1. SV Cutty Sark – długość całkowita: 85,1 m, szerokość: 10,9 m, zanurzenie: 6 m
To zbudowany na początku XIX wieku herbaciany kliper. Żaglowce tego typu osiągały imponujące prędkości, dlatego doskonale sprawdzały się podczas dalekomorskich wypraw. Budowano je jako jednostki handlowe do przewożenia herbaty z Chin. SV Cutty Sark jest ostatnim przedstawicielem żaglowców tego typu, któremu dane było dotrwać do dziś. Jednostka ma aż 6 pięter żagli na grotmaszcie i mocno wydłużony bukszpryt. Obecnie stoi w jednym z suchych doków w londyńskim porcie i pełni funkcję muzeum.
2. Preußen lub Preussen – długość całkowita: 147 m, wysokość: 68 m
Statek zbudowany w Niemczech w 1902 roku. Stalowa fregata przez wiele lat była jedynym kiedykolwiek zwodowanym pełnorejowym pięciomasztowcem. Zdetronizował ją w 2000 roku Royal Clipper, zresztą wzorowany pierwotnie właśnie na Preussenie. Jednostka miała wysoką dzielność morską i mogła osiągnąć prędkość nawet 20 węzłów. W 1910 roku Preussen zderzył się z niewielkim brytyjskim parowcem Brighton w pobliżu Newhaven. Ze względu na niesprzyjającą aurę nie udało się go odholować do portu w Dover. Ostatecznie został zepchnięty na skały w Zatoce Crab, gdzie zatonął.
3. SV Royal Clipper – długość całkowita: 133,22 m, szerokość: 16,4 m, zanurzenie: 5,7 m
Największy pływający żaglowiec świata. Jego kadłub zbudowano w Stoczni Gdańskiej, natomiast prace wyposażeniowe były prowadzone w Holandii. Pierwotnie miał być przeznaczony na użytek górników jako dom wczasowy. Obecnie jednostka pływa turystycznie po Morzu Śródziemnym oraz Morzu Karaibskim. Co ciekawe, dzięki automatyzacji do jego obsługi potrzeba jedynie 20 marynarzy.
4. Dar Pomorza – długość całkowita: 81,5 m, szerokość: 12,6 m, zanurzenie: 5,7 m
Trzymasztowa fregata budowana w latach 1909–1910 w stoczni w Hamburgu. Po pierwszej wojnie światowej Francja otrzymała statek w ramach reparacji. W 1929 roku ze składek kupił go polski Komitet Floty Narodowej z przeznaczeniem na jednostkę szkoleniową. Podczas kilkudziesięciu lat pływania żaglowiec wyszkolił ponad 13 tysięcy słuchaczy Szkoły Morskiej. Największa prędkość, którą rozwinął, wyniosła 17 węzłów. Jednostkę można dziś podziwiać przy nadbrzeżu w Gdyni.
5. STS Alexander von Humboldt – długość całkowita: 63 m, szerokość: 8,02 m, zanurzenie: 4,88 m
Statek zbudowano w 1906 roku z myślą o funkcji latarniowca, czyli jednostki będącej pływającym znakiem nawigacyjnym. Pierwotnie znany pod nazwą Reserve Sonderborg, został przemianowany na Kiel. W 1957 roku zatonął po zderzeniu ze szwedzkim statkiem, ale wydobyto go dwa lata później. W latach 1986–1988 żaglowiec przebudowano, zmieniając go w trzymasztowy bark i nadano mu nową nazwę – Alexander von Humboldt – na cześć niemieckiego przyrodnika o tym nazwisku. Obecnie pływa po Morzu Karaibskim.
6. STS Siedow – długość całkowita: 117,5 m, szerokość: 14,7, zanurzenie: 6,5 m
Żaglowiec zbudowany w 1921 roku w Kilonii. Pierwotnie nosił nazwę Magdalene Vinnen II. Po drugiej wojnie światowej został przekazany ZSRR w ramach reparacji. Do czasu budowy w 2000 roku pięciomasztowej fregaty SV Royal Clipper był największym pływającym żaglowcem na świecie. Liczebność załogi wynosi 224 osoby, w tym 60 marynarzy i 164 kadetów. Obecnie pełni funkcje szkoleniowe.
7. ARM Cuauhtémoc – długość całkowita: 90,5 m, szerokość: 12 m, zanurzenie: 5,4 m
Żaglowiec zbudowany w hiszpańskiej stoczni w 1982 roku i przekazany jako jednostka szkoleniowa Marynarce Wojennej Meksyku. Znany jest także pod innymi nazwami: The Ambassador (Ambasador) i Knight of the Seas (Rycerz mórz). W 1990 roku żaglowiec okrążył świat, a w latach 1992–1993 Amerykę Południową. Całkowita liczebność załogi wynosi 260 osób.
8. Batavia – długość całkowita: 56,6 m, szerokość: 10,5 m, zanurzenie: 5,1 m
Galeon zbudowano w 1628 roku w Amsterdamie, a dokładniej w stoczniach Holenderskiej Kompanii Wschodnioindyjskiej. Więcej o VOC pisałem w artykule: VOC – dwa wieki dominacji na morzach. Statek odbył tylko jeden wielomiesięczny rejs i rozbił się u wybrzeży Australii. Wydarzenia te opisałem w mojej powieści Australijskie piekło. W 1995 roku w stoczni De Bataviawerf znajdującej się w holenderskim mieście Lelystad, stolicy prowincji Flevoland, zbudowano w pełni funkcjonalną replikę Batavii. Co ciekawe, prace prowadzono przy użyciu materiałów i technologii z XVII wieku. Jednostka służy obecnie jako muzeum.
Jak Wam się podoba galeria przedstawiająca najpiękniejsze żaglowce świata? Jeśli lubicie rankingi, to zapraszam także do zapoznania się z innym wpisem na moim blogu: 7 marynistycznych filmów historycznych, które trzeba obejrzeć. Prezentuję w nim słynne produkcje filmowe, w których akcja toczy się na pokładzie statku.
1 komentarz
[…] Zapraszam również do obejrzenia galerii, w której przedstawiłem wybrane żaglowce z całego świata: Najpiękniejsze żaglowce świata – subiektywny ranking […]